Hälsingland Resa 2018

På besök i en av de privata trädgårdarna vi besökte den här dagen.
Hemma hos Ann-Chi Hammarsten och hennes fina trädgård
Lite förtjänt vila vid den gamla vattenpumpen.
Många frågor och samtal kring blommor och växter i hennes trädgård.

Norrtälje Trädgårdsförenings bussresa till Hälsingland 2018

I tre underbara sommardagar i mitten av augusti, reste Norrtälje Trädgårdsförening till Hälsingland. Detta underbara landskap med vacker natur och alla dessa fantastiska Hälsingegårdar, ofta med praktfulla odlingar av blommor, bär, grönsaker och frukt.

Resan första mål var Wij Trädgårdar, som anlades av Lars Krantz (känd från Rosendals Trädgårdar i Stockholm). Därefter följde visningar av privata trädgårdar med storslagna planteringar, dammar, lusthus och i vissa fanns även hönshus. Vi besökte också några av de vackra Hälsingegårdarna varav en ingår i Unescos Världsarvslista som totalt upptar 7 utvalda gårdar i Hälsingland.

Et annat mycket intressant besök var Växbo Lin, ett av de få linneväverier som idag finns kvar i Sverige. Det är vackert beläget i Trolldalen som är en del av Sveriges längsta rullstensås.

Vi bodde under dessa härliga dagar på hotell Järvsöbaden som bjöd på välsmakande mat och dryck. Här finns också en utomhuspool som flitigt utnyttjades av många!

Och naturligtvis får vi inte glömma det trevliga fiket och utställningen på Lill Babs Caffär samt den vidunderliga utsikten från Avholmsberget.

Det var ett mycket nöjt gäng, med många fler kassar i bagaget än vid avresan 16 augusti, som kom tillbaka till Norrtälje på kvällen den 18 augusti 2018.

Kirsten Mayer och Barbro Rydberg

Dela den här sidan