Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2019  januari - maj

Här kommer den första delen av 2019-års program. Den andra delen som gäller från juni till december kommer i mars 2019. Vi i trädgårdsföreningens styrelse har också i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Några ytterligare aktiviteter är klara för 2019, exempelvis tre olika endagarsresor till Åland, Färingsö/Ekerö samt Mälardalen.

Under 2018 har vi bland annat lyssnat på Tom Ericsson som pratade om dammar i trädgården, Niklas Vestin som informerade om den viktiga jorden och Elisabeth Svallin Gunnarsson som berättade om Karin och Carl Larsson. Vi har haft trädgårdsloppis i Lohärad, blivit guidade i Bergianska trädgården samt varit hos Henning Bohne vid Koludden och haft sommarfest på Växplats Nybyn. Vår tredagarsresa till Hälsingland samlade 49 deltagare och vi har varit på Roslagsutflykt samt lärt oss mer om vegetarisk matlagning.

Vi har under året varit fyra trädgårdsgrupper, som under juni till september, besökt varandras trädgårdar. Vi kan verkligen rekommendera detta, det är så trevligt att lära känna flera trädgårdsvänner. Du som känner att du vill vara med under sommaren 2019, anmäl dig till Carina Jansson tel. 070-695 65 72.

Välkomna på våra träffar 2019

Torsdag 24  januari      Måla med perenner

Trädgårdsmästare Jessica Patek från Irisro Trädgård kommer och berättar om hur man kan skapa rabatter och planteringar i grupp med hänsyn till färg och form.Jessica visar bilder och vi diskuterar hur växterna ser ut i olika kombinationer med inspiration från bl.a. Enköping och Skärholmens parker, komponerade av Piet Oudolf och Stefan Mattsson.

Vi kommer också att ges möjlighet att beställa växter till grossistpriser från Ängsäters Perenner som avhämtas senare i Norrtälje.

Tid                 torsdag 24 januari kl.18:30 - 21.00
Plats             Röda Korsgården i Norrtälje
Kostnad     50 kr, då ingår kaffe/the och kaka

Ansvarig:   Carina Jansson tel 070-695 65 72. Ingen föranmälan krävs!

Lördag 9 februari             Miniträdgårdsmässa på Norrtälje Stadsbibliotek med tema
                                                        "Trädgård och hälsa"

Jessika Patek "Irisro Trädgård" har i samarbete med kommunen planerat en minimässa på biblioteket för tredje året i rad.

Det blir en dag med föreläsningar och information runt temat ”Trädgård och hälsa”. Norrtälje trädgårdsförening kommer även i år att medverka som utställare och presentera vår förening.
Vill du vara med och hjälpa till så hör gärna av dig till någon i styrelsen.

Välkommen till Norrtälje Stadsbibliotek mellan kl. 11.00 - 15.00.

Onsdag 20 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte.
Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott att äta med dryck, kaffe och kaka.

Vi kommer därefter att få lyssna på tre representanter från REKOringen. De är: Anette Gustawson från Billinge gård, Steven Hope från Herrängs Biodling samt Helena Rolandsdotter från Väddö Hälsoträdgård.
De kommer bland annat att berätta om sina produkter.

Vi kommer förståss att ha ett lotteri och vi tar gärna emot bidrag till vinstbordet!

Tid              onsdag 20 februari kl. 18.30
Plats          Kärleksuddens Skärgårdsrestaurang i Norrtälje
Anmälan senast 18 februari till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72.
                     OBS! Anmälan är bindande

Onsdag 20 mars         Föreläsning av Peter Englander på Roslagens Sparbank

Peter Englander är trädgårdsdesignern som har byggt upp den populära Apotekarns Trädgård på Österlen. Peter har arbetat som programledare i tv och skrivit flera trädgårdsböcker. Han skriver också artiklar och svarar på läsarfrågor i tidningen ”Allt om Trädgård” och är en flitigt anlitad och entusiasmerande föreläsare.

Här kommer han att prata kring Medelhavsväxter och Trädgårdens glasade rum.

Peter kommer att ge tips om hur du bäst övervintrar din bougainvillea, hur du får ditt persikoträd att frodas och om hur du knäcker zoner i din trädgård. Förutom specifika odlingsråd kantas föreläsningen av intressanta och inte sällan dråpliga anekdoter om de exotiska växternas historia.

Tid                Onsdag 20 mars kl. 18.30
Plats            Roslagens Sparbank, Danskes gränd 2, Norrtälje
Kostnad    50 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Även icke medlem är välkommen kostnad 100 kr

Anmälan    Senast 18 mars till Eva Granberg Lomyr, ring eller sms:a 070-512 98 24.
                      Anmälan är bindande!

Torsdag 21 mars    Medlemsresa till Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan

Även i år åker vi buss till Älvsjömässan. I Hemträdgården nr 1 och 2 kommer det att finnas en kod som ger rabatt vid inträdet.
Det går även bra att förköpa biljett på www.nordiskatradgardar.se med denna kod.

Tid                    Torsdagen 21 mars kl. 08:30.  Återresa från Älvsjömässan kl.16:00.
Plats                Norrtälje busstation kl.8:30 eller parkeringen bakom OK kl. 8.35.
                           Meddela var ni vill kliva på!
Kostnad 180 kr för bussresan t.o.r. Ta gärna med jämna pengar. Det går även bra att Swisha.

Anmälan senast 19 mars till Barbro Rydberg 070-335 96 17 ring eller sms:a.
                           OBS! Anmälan är bindande.

Torsdag 11 april    Fågelvänlig trädgård

Hur kan du få fler fåglar att trivas i din trädgård? Eva Stenvång Lindqvist, en av författarna till boken ”Fåglarnas trädgård”, ger tips och råd kring hur en trädgård kan planeras och förbättras utifrån fåglarnas behov. Hon presenterar också några olika trädgårdsfåglar.

Förutom att Eva är fågelskådare, och även är en av författarna till boken ”Börja skåda fågel”, har hon ett stort trädgårdsintresse. Böckerna finns att köpa i samband med föredraget.

Tid                 torsdag 11 april kl. 18:30 - 21.00
Plats             Röda Korsgården i Norrtälje
Kostnad     50 kr, då ingår kaffe/the och kaka

Ansvarig:  Marianne Hansson 070-511 98 39. Ingen föranmälan krävs!

Lördag 18 maj                   Trädgårdsloppis och familjedag på Färsna Gård

Vi är tillbaka på Färsna Gård där ni har möjlighet att delta och/eller fynda på trädgårdsföreningens trädgårdsmarknad. Ni kan köpa och sälja sticklingar, plantor, växter, betongarbeten m.m.Det finns inga bord att hyra utan var och en får ta med eget bord.

Det är föreningens medlemmar som säljer, men vem som helst kan handla. Det hoppas vi att det är många som vill. OBS! Endast kontant betalning eller via Swish.

Tid:                 Lördag 18 maj kl. 11.00 – 14.00
Plats:             Färsna Gård, Norrtälje. Buss 651 till hållplats Färsna, sedan en kort promenad
                         upp till gården.

Ansvarig:    Lillan Gustafsson 070-278 74 81. Ring eller sms:a och anmäl dig om du vill sälja
                         växter!

Lördag 8 juni                     Vi firar ”Pionens dag” i Koludden, Edsbro samt i Estuna

Även i år åker vi till Henning Bohne, Hammartorps handelsträdgård. Där finns ett stort utbud av pioner och perenner som är till salu. Henning har också en fantastisk trädgård vid Erkens strand, där vi kan inta vår egen medhavda matsäck.

Vi som önskar åker sen vidare till familjen Gustavsson i Estuna, som har egen odling av pioner och mycket annat till försäljning. Där kan vi också köpa fika. De har även en vacker trädgård som bara den är värd en utflykt.

Tid:                  Lördag 8 juni kl. 09.30
Plats:              Vi träffas vid Willys parkering för samåkning kl. 09.00
                           Därefter avfärd till Koludden.
Anmälan:     Senast 5 juni till Lillan Gustafsson 070-278 74 81

Torsdag 13 juni                Bussutflykt till Mälaröarna Ekerö och Färingsö

Följ med på en innehållsrik dag till Ekerö och Färingsö. Under resan kommer vi först att besöka Stora Mossens Koloniträdgård i Bromma. Vår medlem Karin Berndsson – som tidigare varit ägare till en av kolonilotterna här – kommer att visa oss runt i området och vi kan också fortsätta runt på egen hand.
Ta med eget förmiddagskaffe samt gärna en filt att sitta på!

Därefter åker vi till Jungfrusund på Ekerö för lunch och lite egen tid bland sjöbodarna. Efter maten åker vi över till Färingsö, mot Färentuna och Gustavshills Handelsträdgård. Här har vi möjlighet att, till rabatt, shoppa loss på växter och härliga trädgårdstillbehör och inredningsdetaljer!
Bussen går sedan vidare mot Juntrans Grönt och Gårdsbutik och här intar vi eftermiddagskaffe och går ut i odlingarna med grönsaker, kryddplantor och blommor.

Vi avslutar vår utflykt med att göra ett besök i en privat trädgård i Sundbyberg. Här får vi njuta av en trädgård med många olika rum – skogskaraktär, en liten äng, damm med vattenfall, växthus av gamla fönster, en terrass av medelhavstyp och en köksträdgård med drivhus.
Vi fortsätter sedan hemfärden mot Norrtälje och beräknar att vara tillbaka vid 19-tiden.

Tid:                Torsdag 13 juni kl. 08.30 – ca kl. 19.00
Plats:             Busstationen kl. 08.30 eller parkeringen bakom OK kl. 08.35.
                         Meddela var ni vill kliva på!

Anmälan:    Senast 3 juni till Barbro Rydberg, ring, sms:a 070-335 96 17 ellerskicka
                         e-post till barbromrydberg@gmail.com. Uppge om du önskar specialkost!
                         Anmälan är bindande!

Kostnad:     400 kr, då ingår även lunch och eftermiddagskaffe.
                         Betala i förskott till bankgiro 5055-4674 senast den 5 juni.

Söndag 28 juli                   Sommarfest på ”Bergstugan” i Norrtälje

Välkommen till årets sommarfest som vi firar på Bergstugans restaurang, där vi kan njuta av den fantastiska utsikten över Norrtälje stad med omnejd.

Här bjuds på en nyttig sallad med tillbehör och fika med kaka. Vi kommer förstås ha roliga och lättsamma tävlingar med olika inriktningar och finfina priser.För övrigt kan vi umgås och ha trevligt, utbyta åsikter om våra trädgårdsliv och lära känna varandra.

Tid:                   Söndag 28 juli kl. 16.00 - ca 21.00
Plats:               Bergstugans restaurang i Norrtälje
Anmälan:      Senast 24 juli till Carina Jansson 070-695 65 72. Ingen kostnad!

Torsdag 8 augusti            Bussutflykt till Mälardalen

Välkomna att boka in sommarens andra bussutflykt, denna gång med stopp i bland annat Enköping. Vårt första stopp blir redan i Knivsta där vi hälsar på i en privat trädgård där ägarens stora intresse är rosor!

Därefter fortsätter turen till Hornuddens Trädgård, en pärla vid Mälarens strand utanför Strängnäs. Här odlar man med fokus på ekologi och efter en presentation av verksamheten dricker vi förmiddagskaffe med god smörgås. Tid finns också att besöka gårdsbutiken och njuta av trädgården.

Sedan åker vi till Enköping där vi blir guidade i några av deras välkända parker för att sedan strosa omkring på egen hand. Passa också på att äta lunch på någon mysig uteservering!

Vidare går turen till handelsträdgården Tuna Trädgård i Örsundsbro, som erbjuder allt från blommor till buskar och träd samt kryddor och grönsaker. Här ges vi möjlighet att handla med 10% rabatt samt att inta vårt eftermiddagskaffe.

Avslutningsvis besöker vi en privat trädgård i Grillby, där ägarna har satsat mycket på färg och form i sina planteringar. Sedan går resan tillbaka mot Norrtälje där vi är framme ca kl. 20.00.

Tid:                  Torsdag 8 augusti kl. 08.00 – ca kl. 20.00
Plats:              Busstationen kl. 08.00 eller parkeringen bakom OK kl. 08.05.

Anmälan:     Senast 29 juli till Kirsten Mayer, ring, sms:a 072-714 92 22 eller
                           skicka e-post till talltoppen1@hotmail.com.
                           Uppge om du önskar specialkost! Anmälan är bindande!

Kostnad:       500 kr, då ingår förmiddags- och eftermiddagskaffe (dock ej lunch).
                            Betala i förskott till bankgiro 5055-4674 senast den 31 juli.

Söndag 25 augusti           Bussutflykt till Trosa Skörde- och Hantverksmarknad

Årets tredje bussutflykt går till Trosa, en tätort i Södermanland. Vi besöker årets skörde- och hantverksmarknad. En populär marknad på Trosa Torg, där fokus ligger på hemodlade och egentillverkade produkter. Här tillbringar vi egen tid och strosar på marknaden och upptäcker pittoreska Trosa och den vackra Trosaån som mynnar ut i Östersjön. På marknaden finns mycket ätbart att köpa som lunch eller så kan man luncha på någon av Trosas restauranger.

Vi åker hemåt via Järnas Kulturhus där vi intar eftermiddagens fika och stannar till om så önskas vid Saltå kvarns butik.

Sist men inte minst åker vi till Zetas i Segeltorp, finsmakarens trädgård, där vi kan köpa fina växter och allt annat som hör trädgården till, eller bara inspireras av vackra planteringar.

Tid:                 Söndag 25 augusti kl. 08.30 – ca kl.18.30
Plats:             Busstationen kl. 08.30 eller parkeringen bakom OK kl. 08.35

Anmälan:   Senast 20 augusti till Carina Jansson, ring, sms:a 070-695 65 72
                         eller skicka e-post till cacka.jansson@telia.com

Kostnad:    300 kr, då ingår eftermiddagskaffe.
                         Betala i förskott till föreningens bankgiro 5055-4674 senast den 22 augusti.

Onsdag 9 oktober             Föreläsning om Pomologi av Per Axell

Per Axell är trädgårdsmästare, utbildare och designer inom trädgårdsområdet och är även illustratör. Per har en gedigen trädgårdsutbildning och en lång, mångsidig erfarenhet inom trädgårdsbranschen. Han har bland annat arbetat på Wiks slott, Linnéträdgården i Uppsala och Malma hälsoträdgård i Västerås.

Per är engagerad av Sveriges Pomologiska Sällskap och en av hans spetskompetenser är beskärning och ympning av fruktträd. Ta gärna med någon okänd äppelsort för att få den artbestämd av honom. Det finns även möjlighet att handla skrifter om beskärning och ympning.

Tid:                Onsdag 9 oktober kl.18.30 – ca kl. 21.00
Plats:            Rödakorsgården i Norrtälje
Kostnad:    50 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Serveras från kl. 18.15

Ansvarig:   Kirsten Mayer 072-714 92 22. Ingen föranmälan krävs!

Onsdag 6 november        Trädgårdsmyller – Att skapa en insektsträdgård

Christina Winter visar bilder ur boken Trädgårdsmyller och berättar om humlor, solitärbin, nyckelpigor och andra nyttiga insekter som hjälper oss med pollinering och biologisk bekämpning. Hon går igenom de viktigaste beståndsdelarna i en mångfaldsträdgård: Perenner, frukt och bär, blommande gräsmattor och vilda hörn. Det blir konkreta förslag på växter, olika sorters odlingsmetoder samt något om att bygga insektshotell.

Christina är hortonom och har arbetat med yrkesmässig trädgårdsodling i många år samt medverkar regelbundet i Hemträdgården och några andra trädgårdstidningar.

Tid:                Onsdag 6 november kl.18.30 – ca kl. 21.00
Plats:            Rödakorsgården i Norrtälje
Kostnad:    50 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Serveras från kl. 18.15

Ansvarig:   Eva Granberg Lomyr 070-512 98 24. Ingen föranmälan krävs!

Onsdag 11 december      Glöggmingel och Inspirationskväll på Blomsterlandet

Vi samlas på Blomsterlandet kl.19.00 och den här kvällen kommer vi att bli inspirerade för att sedan hemma skapa våra egna julkransar och grupper. Blomsterlandets duktiga florister kommer att visa hur man på olika sätt kan arrangera julblommor i fina grupper samt hur man binder kransar.

Innan deras presentation dricker vi kaffe/te samt glögg med lättare tilltugg för att sedan avsluta kvällen med att handla till 10% rabatt.

Tid:                 Onsdag 11 december kl.19.00 – ca kl. 21.00
Plats:             Blomsterlandet, Knutby torg

Anmälan:    Senast 6 december till Carina Jansson tel. 070-695 65 72. Ingen kostnad!

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Marianne Hansson, Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Kirsten Mayer, Carina Jansson och Barbro Rydberg.

Har ni inte meddelat er e-postadress gör gärna det till vår kassör Anette Thorsell anette.thorsell@sverige.nu  Det gör att vi kan få ner vår portokostnad.

Det är bra om vi vill få ut snabb information eller ändring av datum till så många som möjligt.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med Riksförbundet Svensk Trädgård ABF
och Roslagens Sparbank.