Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2018 januari - april

Här kommer den första delen av 2018-års program. Den andra delen som gäller från maj till december kommer i mars 2018. Vi i trädgårdsföreningens styrelse har också i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Glöm inte att kontrollera i Norrtelje Tidning under Föreningsnytt inför varje möte. Det kan bli ändringar som vi inte har förutsett.

Vi fortsätter också i år att anordna trädgårdsgrupper. Det är 5 - 6 st i varje grupp som besöker varandras trädgårdar. Ingen trädgård är för liten att beskådas och den behöver absolut inte vara perfekt. Vår förhoppning är att många vill vara med, ha trevligt, utbyta erfarenheter, tipsa och inspirera varandra.

Den som vill delta anmäler sig, via telefon eller sms, till Carina Jansson tel. 070-695 65 72.

Välkomna på våra träffar 2018

Onsdag 17  januari      Livet är för kort för att vara dammfritt

Ett vattenblänk och ljudet av porlande vatten är en verklig tillgång i trädgården. Det är vackert och rogivande. Här kan vilda djur hitta bostad och dricka av vattnet.

Under vårens första medlemskväll får vi besök av Tom Ericsson, numera pensionerad lärare/forskare från SLU. Tom kommer att berätta om hur man bygger en trädgårdsdamm och vilka växter och djur som fungerar bra tillsammans. Vi får även lära oss hur man undviker problem med alger på ett miljövänligt sätt.

Tid                 onsdag 17 januari kl.18:30
Plats             Röda Korsgården i Norrtälje
Kostnad     50 kr, då ingår kaffe/the och kaka

Ansvarig: Barbro Rydberg tel 070-335 96 17. Ingen föranmälan behövs.

Lördag 10 februari             Miniträdgårdsmässa på Norrtälje Stadsbibliotek med tema
                                                        "Trädgård i regn och torka"

Jessika Patek "Irisro Trädgård" har i samarbete med kommunen planerat en minimässa på biblioteket för andra året i rad.

Det blir en dag med föreläsningar och information runt temat ”Trädgård i regn och torka”. Norrtälje trädgårdsförening kommer även i år att medverka som utställare och presentera vår förening.
Vill du vara med och hjälpa till så hör gärna av dig till någon i styrelsen.

Välkommen till Norrtälje Stadsbibliotek mellan kl. 11.00 - 14.00.

Onsdag 21 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte.
Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott att äta med dryck, kaffe och kaka.

Efter årsmötet kommer en representant från kommunen att berätta om vilka intressanta växter vi har i våra kommunala grönområden och parker i Norrtälje. Vi hoppas också att få veta vilka planer och visioner kommunen har, eftersom vi vet att alla mår bra av att vistas i miljöer med grönt och med buskar och träd.

Det blir ingen tid att diskutera, men har du några frågor så kan du framföra dem vid anmälan så vidarebefordrar vi dem till kommunen.

Vi kommer förståss att ha ett lotteri. Har du något att bidra med till vinstbordet, så är det välkommet.

Tid              onsdag 21 februari kl. 18.30
Plats          Kärleksuddens Skärgårdsrestaurang i Norrtälje
Anmälan senast 19 februari till Carina Jansson 070-695 65 72. OBS! Anmälan är bindande

Tisdag 6 mars           Med känsla för jorden

Jorden skall ses som ett kapital som bör förvaltas och vårdas med omsorg. Ett ansvarsfullt jord- och trädgårdsbruk är något som både miljön, växterna och vi människor mår bra av. Med den tanken föddes Rölunda Gårds slogan "Med känsla för jorden".

Rölunda Gård vill lyfta fram medvetenheten om jord. Under kvällen får vi lära oss av Niklas Vestin vad som är bra jord, såsom rätt struktur, PH, näring, och mikroliv m.m. Biokol, stenmjöl och bukashikompost kommer också att tas upp.

Niklas delar även med sig av några trädgårdstips vad gäller frösådd, sticklingar, omplantering samt hur man ska dosera vid olika typer av gödning.

Tid                    tisdag 6 mars kl. 18.30.
Plats                Rödakorsgården i Norrtälje
Kostnad        50 kr, då ingår det kaffe/te och kaka
Ansvarig       Barbro Rydberg 070-335 96 17, ingen anmälan behövs.

Torsdag 22 mars    Medlemsresa till Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan

Årets tema är ”Mixa och Maxa”, se hemsidan www.nordiskatradgardar.se
Även i år åker vi buss till Älvsjömässan. I medlemstidningen ”Hemträdgården” nr 1
kommer det att finnas en kod för rabatt som man ska uppge vid inträdet.

Tid                    Torsdagen 22 mars kl. 08:30.  Återresa från Älvsjömässan kl.16:00.
Plats                Norrtälje busstation eller parkeringen vid Friskis & Svettis, Carl Bondes väg.
Kostnad 150 kr för bussresan t.o.r. Ta gärna med jämna pengar. Det går även bra att Swisha.

Anmälan senast 19 mars till Monika Magnusson 070-497 29 54 ring eller sms:a.
             OBS! Anmälan är bindande.

Torsdag 5 april         Föreläsning av Peter Englander på Roslagens Sparbank

Peter Englander är trädgårdsdesignern som har byggt upp den populära Apotekarns Trädgård på Österlen. Peter har arbetat som programledare i tv och skrivit flera trädgårdsböcker. Han skriver också artiklar och svarar på läsarfrågor i tidningen ”Allt om Trädgård” och är en flitigt anlitad och entusiasmerande föreläsare.

Här kommer han att prata kring ”Om konsten att odla det omöjliga” vilket också är titeln på hans senaste bok.

Peter kommer att ge tips om hur du bäst övervintrar din bougainvillea, hur du får ditt persikoträd att frodas och om hur du knäcker zoner i din trädgård. Förutom specifika odlingsråd kantas föreläsningen av intressanta och inte sällan dråpliga anekdoter om de exotiska växternas historia.

Tid                Torsdag 5 april kl. 18.30
Plats            Roslagens Sparbank, Danskes gränd 2, Norrtälje
Kostnad    50 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Även icke medlem är välkommen kostnad 100 kr

Anmälan     Senast 2 april till Carina Jansson 070-695 65 72.  Anmälan är bindande!

Tips!
Stockholms Trädgårdsmässa.
Kistamässan 6 - 8 april 2018.

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Marianne Hansson, Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Carina Jansson, Barbro Rydberg och Karin Flemström Wahlgren.

Har ni inte meddelat er e-postadress gör gärna det till vår kassör Anette Thorsell anette.thorsell@sverige.nu  Det gör att vi kan få ner vår portokostnad.

Det är dessutom bra om vi vill få ut snabb information eller ändring av datum till så många som möjligt.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med Riksförbundet Svensk Trädgård ABF och Roslagens Sparbank.