Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2019  januari - maj

Här kommer den första delen av 2019-års program. Den andra delen som gäller från juni till december kommer i mars 2019. Vi i trädgårdsföreningens styrelse har också i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Några ytterligare aktiviteter är klara för 2019, exempelvis tre olika endagarsresor till Åland, Färingsö/Ekerö samt Mälardalen.

Under 2018 har vi bland annat lyssnat på Tom Ericsson som pratade om dammar i trädgården, Niklas Vestin som informerade om den viktiga jorden och Elisabeth Svallin Gunnarsson som berättade om Karin och Carl Larsson. Vi har haft trädgårdsloppis i Lohärad, blivit guidade i Bergianska trädgården samt varit hos Henning Bohne vid Koludden och haft sommarfest på Växplats Nybyn. Vår tredagarsresa till Hälsingland samlade 49 deltagare och vi har varit på Roslagsutflykt samt lärt oss mer om vegetarisk matlagning.

Vi har under året varit fyra trädgårdsgrupper, som under juni till september, besökt varandras trädgårdar. Vi kan verkligen rekommendera detta, det är så trevligt att lära känna flera trädgårdsvänner. Du som känner att du vill vara med under sommaren 2019, anmäl dig till Carina Jansson tel. 070-695 65 72.

Välkomna på våra träffar 2019

Torsdag 24  januari      Måla med perenner

Trädgårdsmästare Jessica Patek från Irisro Trädgård kommer och berättar om hur man kan skapa rabatter och planteringar i grupp med hänsyn till färg och form.Jessica visar bilder och vi diskuterar hur växterna ser ut i olika kombinationer med inspiration från bl.a. Enköping och Skärholmens parker, komponerade av Piet Oudolf och Stefan Mattsson.

Vi kommer också att ges möjlighet att beställa växter till grossistpriser från Ängsäters Perenner som avhämtas senare i Norrtälje.

Tid                 torsdag 24 januari kl.18:30 - 21.00
Plats             Röda Korsgården i Norrtälje
Kostnad     50 kr, då ingår kaffe/the och kaka

Ansvarig: Carina Jansson tel 070-695 65 72. Ingen föranmälan krävs!

Lördag 9 februari             Miniträdgårdsmässa på Norrtälje Stadsbibliotek med tema
                                                        "Trädgård och hälsa"

Jessika Patek "Irisro Trädgård" har i samarbete med kommunen planerat en minimässa på biblioteket för tredje året i rad.

Det blir en dag med föreläsningar och information runt temat ”Trädgård och hälsa”. Norrtälje trädgårdsförening kommer även i år att medverka som utställare och presentera vår förening.
Vill du vara med och hjälpa till så hör gärna av dig till någon i styrelsen.

Välkommen till Norrtälje Stadsbibliotek mellan kl. 11.00 - 15.00.

Onsdag 20 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte.
Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott att äta med dryck, kaffe och kaka.

Vi kommer därefter att få lyssna på tre representanter från REKOringen. De är: Anette Gustawson från Billinge gård, Steven Hope från Herrängs Biodling samt Helena Rolandsdotter från Väddö Hälsoträdgård.
De kommer bland annat att berätta om sina produkter.

Vi kommer förståss att ha ett lotteri och vi tar gärna emot bidrag till vinstbordet!

Tid              onsdag 20 februari kl. 18.30
Plats          Kärleksuddens Skärgårdsrestaurang i Norrtälje
Anmälan senast 18 februari till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72.
                     OBS! Anmälan är bindande

Onsdag 20 mars         Föreläsning av Peter Englander på Roslagens Sparbank

Peter Englander är trädgårdsdesignern som har byggt upp den populära Apotekarns Trädgård på Österlen. Peter har arbetat som programledare i tv och skrivit flera trädgårdsböcker. Han skriver också artiklar och svarar på läsarfrågor i tidningen ”Allt om Trädgård” och är en flitigt anlitad och entusiasmerande föreläsare.

Här kommer han att prata kring Medelhavsväxter och Trädgårdens glasade rum.

Peter kommer att ge tips om hur du bäst övervintrar din bougainvillea, hur du får ditt persikoträd att frodas och om hur du knäcker zoner i din trädgård. Förutom specifika odlingsråd kantas föreläsningen av intressanta och inte sällan dråpliga anekdoter om de exotiska växternas historia.

Tid                Onsdag 20 mars kl. 18.30
Plats            Roslagens Sparbank, Danskes gränd 2, Norrtälje
Kostnad    50 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Även icke medlem är välkommen kostnad 100 kr

Anmälan    Senast 18 mars till Eva Granberg Lomyr, ring eller sms:a 070-512 98 24.
                      Anmälan är bindande!

Torsdag 21 mars    Medlemsresa till Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan

Även i år åker vi buss till Älvsjömässan. I Hemträdgården nr 1 och 2 kommer det att finnas en kod som ger rabatt vid inträdet.
Det går även bra att förköpa biljett på www.nordiskatradgardar.se med denna kod.

Tid                    Torsdagen 21 mars kl. 08:30.  Återresa från Älvsjömässan kl.16:00.
Plats                Norrtälje busstation kl.8:30 eller parkeringen bakom OK kl. 8.35.
                           Meddela var ni vill kliva på!
Kostnad 180 kr för bussresan t.o.r. Ta gärna med jämna pengar. Det går även bra att Swisha.

Anmälan senast 19 mars till Barbro Rydberg 070-335 96 17 ring eller sms:a.
                           OBS! Anmälan är bindande.

Torsdag 11 april    Fågelvänlig trädgård

Hur kan du få fler fåglar att trivas i din trädgård? Eva Stenvång Lindqvist, en av författarna till boken ”Fåglarnas trädgård”, ger tips och råd kring hur en trädgård kan planeras och förbättras utifrån fåglarnas behov. Hon presenterar också några olika trädgårdsfåglar.

Förutom att Eva är fågelskådare, och även är en av författarna till boken ”Börja skåda fågel”, har hon ett stort trädgårdsintresse. Böckerna finns att köpa i samband med föredraget.

Tid                 torsdag 11 april kl. 18:30 - 21.00
Plats             Röda Korsgården i Norrtälje
Kostnad     50 kr, då ingår kaffe/the och kaka

Ansvarig: Marianne Hansson 070-511 98 39. Ingen föranmälan krävs!

Lördag 18 maj                   Trädgårdsloppis och familjedag på Färsna Gård

Vi är tillbaka på Färsna Gård där ni har möjlighet att delta och/eller fynda på trädgårdsföreningens trädgårdsmarknad. Ni kan köpa och sälja sticklingar, plantor, växter, betongarbeten m.m.Det finns inga bord att hyra utan var och en får ta med eget bord.

Det är föreningens medlemmar som säljer, men vem som helst kan handla. Det hoppas vi att det är många som vill. OBS! Endast kontant betalning eller via Swish.

Trädgårdsmarknaden arrangeras i samarbete med Färsna 4H som den här dagen kommer att ha olika aktiviteter för stora och små, se www.farsna4h.se. Café Tupplidret är öppet för den som vill fika där.

Tid:                 Lördag 18 maj kl. 11.00 – 14.00
Plats:             Färsna Gård, Norrtälje. Buss 651 till hållplats Färsna, sedan en kort promenad
                         upp till gården.

Ansvarig:    Lillan Gustafsson 070-278 74 81. Ring eller sms:a och anmäl dig om du vill sälja
                         växter!

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Marianne Hansson, Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Kirsten Mayer, Carina Jansson och Barbro Rydberg.

Har ni inte meddelat er e-postadress gör gärna det till vår kassör Anette Thorsell anette.thorsell@sverige.nu  Det gör att vi kan få ner vår portokostnad.

Det är bra om vi vill få ut snabb information eller ändring av datum till så många som möjligt.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med Riksförbundet Svensk Trädgård ABF
och Roslagens Sparbank.