Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2021

Förra året skrev vi att 2020 är ett speciellt år och vi syftade då på att vår förening firade 20 år. Tyvärr blev året 2020 istället hågkommet som året där nästan alla aktiviteter blev tvungna att ställas in på grund av coronaviruset.

Vi i trädgårdsföreningens styrelse har även i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Vi fortsätter att hålla våra föreläsningar i stora salen på Folkets Hus där vi kan träffas och hålla avstånd.

I januari lyssnade vi på Tom Ericssons föredrag om ”Naturen som förebild”. I februari hade vi vårt årsmöte på Bergstugan men i mars, april och maj ställdes alla våra aktiviteter in på grund av pandemin. I juni gjorde vi en utflykt i egna bilar till Sanda Cottage. I juli till och med september var alla aktiviteter inställda men i oktober lyssnade vi på Christina Winter som berättade om nyttiga bär. I november och december var allt  inställt igen.

Vi vet inte i skrivande stund om vi kan genomföra våra planerade träffar för 2021. Kolla därför på vår hemsida och mailutskick från oss.

Välkomna på våra träffar 2021

I januari har vi tyvärr inget program planerat på grund av pandemin.

Onsdag 24 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte. Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott och nyttigt att äta samt kaffe och kaka.

På grund av rådande pandemi, kommer vi i år inte att bjuda på mat, underhållning eller anordna vårt sedvanliga lotteri. Förhoppningsvis kan vi återgå till vårt vanliga upplägg till nästa årsmöte 2022.

Tid                  onsdag 24 februari kl 13.30
Plats              Folkets Hus Norrtälje, i samarbete med ABF Norrtälje
Anmälan     senast 19 februari till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72.

Torsdag 11 mars         Klimatsmart odling

Tyvärr inställt på grund av Coronaviruset!

Jan Röed, ekolog och expert på mikrobiell odlingsteknik, berättar om hur vi i vår trädgård kan odla klimatsmart med bokashi och flytande fermenterad växtnäring.

Att samverka med ekosystemet i jorden ger inte bara klimatfördelar, utan förstärker även växtens förmåga till eget försvar. Detta samtidigt som metoden ger bättre skörd i tomatväxthuset och grönsakslandet.

Föredraget tar upp frågor som hur samverkan mellan mikrolivet och växten fungerar i rotzonen, hur kol och humus kan lagras i odling och vilka enkla metoder som du själv kan använda i din trädgård.

Tid                torsdag 11 mars kl 18.30
Plats            Folkets Hus Norrtälje, i samarbete med ABF Norrtälje
Kostnad    70 kr, då ingår kaffe/te och kaka.

Anmälan    Till Eva Eriksson ring eller SMS:a 070-270 53 24, föranmälan krävs!

Tips!   Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan 25 - 28 mars

Årets tema är "Blomstertid. Den kommer" och mässan kommer att genomföras digitalt.

Tisdag 27 april    Spännande och odlingssäkra träd och buskar för din trädgård

Tyvärr inställt på grund av Coronaviruset!

Tomas Lagerström är landskapsarkitekt och har 40 års erfarenhet av att undervisa på Lantbruksuniversitetet. Han har ännu längre erfarenhet av att odla spännande växter i familjens stora trädgård utanför Uppsala. Tomas har mycket att berätta som kan bidra till att lättare välja något som passar dig och de förhållanden som råder i din trädgård.

Välkommen till en bildrik kväll med möjlighet att ställa frågor som hjälper dig att hitta rätt i handelsträdgården och att placera växterna på de bästa ställena!

Tid                 tisdag 27 april kl 18:30 - 21.00
Plats             Folkets Hus Norrtälje, i samarbete med ABF Norrtälje
Kostnad     70 kr, då ingår kaffe/the och kaka.

Anmälan   Till Carina Jansson, ring eller SMS:s 070-695 65 72, föranmälan krävs!

Lördag 12 juni (ändrat datum)                          Plantmarknad på Färsna Gård

Tyvärr inställt på grund av Coronaviruset!

På vår trädgårdsloppis på Färsna Gård har ni möjlighet att delta och/eller fynda på föreningens plantmarknad. Ni kan köpa och sälja perenner och sommarblommor m.m.

Anmäl dig till Lillan så ordnar Färsna Gård att bord ställs ut. Se nedan!Det är föreningens medlemmar som säljer, men alla är välkomna hit och handla!
Vi tar emot kontant betalning eller via Swish.

Trädgårdsmarknaden arrangeras i samarbete med Färsna Gård där alla djuren finns på 4H-gården.
Cafét är öppet och det går även bra att besöka mångfaldsodlingen.

Tid      Lördag 12 juni kl 11.00 – 14.00
Plats  Färsna Gård, Norrtälje. Buss 651 till hållplats Färsna, sedan en kort promenad upp till gården.

Ansvarig     Lillan Gustafsson 070-278 74 81 ring eller sms:a eller skicka e-post till lillan.risslingby@telia.com och anmäl dig senast 10 juni om du som medlem i föreningen vill sälja växter! Observera att det endast finns ett begränsat antal bord, så det är först till kvarn som gäller för att få bord!

Tips 1!

Lördag 29 maj, kl. 10-16, är det växtloppis till förmån för Rädda Barnen i Sven-Åke Hellgrens trädgård i Vaxholm. Vi kommer senare i sommar besöka Sven-Åke och hans trädgård på vår utflyktsdag den 8 juli.
Se mer nedan!

Tisdag 22 juni Besök hos Henning Bohne på Koludden

Vi samåker i egna bilar och besöker Hammartorps Gård på Koludden vid Erkens strand, där Henning Bohne har anlagt en fantastiskt fin visningsträdgård. Här finns också möjlighet att handla växter! Medtag egen matsäck men kaffe finns att köpa!

Tid             Tisdag 22 juni kl.09.30 –
Samling   Vi träffas klockan 09.30 på parkeringen vid Willys för samåkning
Anmälan senast 19 juni till Lillan Gustavsson ring eller sms:a 070-278 74 81 eller skicka e-post till lillan.risslingby@telia.com

Tips 2!

Henning Bohne på Koludden har öppen trädgård den 12 - 24 juni mellan klockan 11 – 16.
Anmäl dig via hemsidan www.hammartorp.com om du åker dit på egen hand.

Måndag 28 juni                         Utflykt till Väddö med egna bilar

Vi samlas på parkeringen vid Willys och åker sedan tillsammans mot Grisslehamn! Vi börjar dagen med att besöka en privat trädgård i Grisslehamn, tid 10.15 - 11.15. Fika med kaffe/te samt hembakad kaka till självkostnadspris. Eventuellt finns olika sorters tomatplantor och andra plantor att köpa.

Därefter åker vi ner till Grisslehamn och äter en gemensam lunch på Havsbadens Restaurang.
Vi hinner också med en promenad i hamnen innan vi åker mot Älmsta och till Fru Strid där vi besöker hennes butik och galleri. Tid hos fru Strid 13.30 - 14.30.

På hemvägen gör den som vill ett stopp på Kröns trädgård där man även kan dricka eftermiddagskaffe på café Vischan. Därifrån är det även möjligt att åka vidare till närbelägna Väddö gårdsmejeri som både har försäljning av sina produkter samt café.

Tid                Måndag 28 juni kl. 09.30 – ca 16.00
Samling     Vi träffas klockan 09.30 på parkeringen vid Willys för samåkning
Kostnad     Kaffe samt lunch betalas direkt på plats – kontant eller via Swish

Anmälan senast 22 juni till Helen Rinse, ring eller sms:a 070-422 27 73 eller skicka e-post till helene.rinse@gmail.com.

Denna aktivitet genomförs i samarbete med ABF Norrtälje.

Tips 3!

Söndag 4 juli mellan klockan 11 - 16 är det sommarfest på Erikskulle! Temat för dagen är ”Odling” och vi i Trädgårdsföreningen är välkomna att sälja plantor, bord finns att låna. Anmäl dig till Lillan Gustafsson om du vill vara med och sälja.

Den här dagen kommer bland annat en ny allmogeutställning att invigas, några lokala musiker underhåller och det finns möjlighet att gå en tipspromenad och besöka kaféet med hembakat bröd.

Torsdag 8 juli                     Utflykt med buss till Vaxholm

Vi åker med buss på en heldagsutflykt till Vaxholm! Obs! programmet är ändrat enligt nedan.

Elisabeth Swallin-Gunnarsson, berömd trädgårdsjournalist och föreläsare, svarar på frågor och visar oss sin fina trädgård i Vaxholm. Kaffe serveras i trädgården! Tid 11.00 - 12.30.
Hemsida: www.kulturtradgarden.se

Sedan besöker vi Sven-Åke Hellgrens trädgård 12.45 - 13.15 där det bland annat finns tre dammar, två växthus samt ett rosarium på den 1 000 kvm stora tomten.

Vi äter lunch 13.30 på Restaurang Tornvillan. Efter lunchen blir det egen tid att utforska Vaxholm. Avfärd från Vaxholm 15.00.

Vi gör ett sista stopp vid Åkersberga Växtförsäljning, där vi har 10% rabatt på hela sortimentet.
OBS! Tag med ditt medlemskort för rabatt!   Hemsida: https://bergavaxter.se

Tid                    Torsdag 8 juli kl. 10.00 – ca 17.00
Samling          Klockan 10.00 på parkeringen vid OK, sedan åker vi med hyrd buss.
Kostnad         350 kr som betalas till bg 5055-4674 eller Swish 123 236 3174 senast 7 juli.

Anmälan senast 3 juli till Barbro Rydberg, ring eller sms:a 070-335 9617 eller skicka e-post till barbromrydberg@gmail.com

Denna aktivitet genomförs i samarbete med ABF Norrtälje.

Söndag 22 augusti - Onsdag 25 augusti         Resa till Öland

Vi gör ett nytt försök att åka på vår ”stora” bussresa ner till Öland. Vi planerar att stanna i tre nätter på Strand Hotell som ligger centralt i Borgholm med gångavstånd till slottsruinen och hamnen. Här finns restaurang och barer samt fri entré till relaxavdelning med bubbelpool, bastu och 25-meters bassäng. Här äter vi frukostbuffé och 2-rätters middag våra tre dagar på ön!

Innan vi kontaktar alla lunchställen, utflyktsmål och trädgårdar – programmet blir liknande förra årets inställda resa - vill vi att du anmäler ditt intresse att åka med på denna tredagarstur. Det är än så länge inte någon bindande anmälan utan vi önskar endast få veta om vi kan bli tillräckligt många för att kunna planera och genomföra resan. Utförligt program skickas senare till anmälda deltagare!

Tid               Söndag 22 augusti kl. 08.00 – Onsdag 25 augusti kl. 19.30
Plats           Vi träffas kl. 08.00 på busstationen och kl. 08.05 vid Campus Roslagen.
Intresseanmälan snarast, dock senast 31 maj, till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72 Betalning  Om resan blir av, senast den 15 juli till bankgiro 5055-4674.
Kostnad        4 400 kr. Då ingår resa, tre övernattningar inklusive frukostbuffé, fyra luncher,
                        tre 2-rätters middagar samt inträde till Solliden och guidning på Paradisverkstan.
                        Tillägg för enkelrum är 1 050 kr.

Lördag 18 september              Utflykt till bruken och trädgårdar i Uppland

Välkomna att boka in sensommarens trädgårdsresa i Uppland, där vi bland annat besöker Österbybruk och Örbyhus Slottsträdgård.

Vi reser från Norrtälje kl. 8.30 med ankomst Österbybruk ca kl. 10.00 där vi börjar med en guidad visning av vallonsmedjan. Den är världens enda fungerande vallonsmedja och har anor från 1600-talet. Lunchen intar vi sedan på Wärdshuset Gammel Tammen. Meddela eventuella allergier!
Därefter blir det egen tid i det vackra herrgårdsområdet med dess orangeriträdgård, möjlighet att besöka museum, antikaffär, keramikverkstad med galleri samt butik.

Vi reser sedan till Örby Slott och besöker där slottsträdgården, en ekologisk handelsträdgård med ett stort urval av grönsaker, perenner och kryddväxter efter säsong.

Vårt sista mål denna dag, är vid Eds Trädgård i närheten av Östhammar. Trädgården ingår i ett litet jordbrukshemman som sedan 1918 är en handelsträdgård. Meddela om fika önskas till egen kostnad!

Tid                    Lördag 18 september kl. 08.30 – ca. 17.00
Samling         Busstationen kl. 08.30, därefter hämtar vi upp vid Campus
Kostnad        400 kr per deltagare.
Betalning      Till bankgiro 5055-4674 eller Swish 123 236 3174 senast 13 september.

Anmälan         Senast 13 septembertill Kirsten Mayer, sms:a 072-714 92 22 eller skicka e-post
                              till talltoppen1@hotmail.com

Tisdag 12 oktober       Spännande och odlingssäkra träd och buskar för din trädgård

Tomas är landskapsarkitekt och en av två huvudaktörer i E.plantsystemet. Han har 40 års erfarenhet av att undervisa på Lantbruksuniversitetet i växtmateriallära och ännu längre erfarenhet av att odla spännande exotiska växter i sin fru Maj-Lis Petterssons stora trädgård utanför Uppsala.
Han har mycket att berätta, som kan bidra till att välja något som passar just dig och de förhållanden som råder i din trädgård. Välkommen till en bildrik kväll med möjlighet att ställa frågor. Kvällen genomförs i samarbete med ABF.

Tid                Tisdag 12 oktober kl. 18.30 – ca. 21.00
Plats            Folkets Hus i Norrtälje, stora salen
Kostnad    80 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Betalas på plats, kontant eller Swish 123 236 3174

Anmälan     Endast medlemmar, senast 7 oktober till Eva Eriksson, sms:a 070-270 53 24
                          eller skicka e-post till eva.51.eriksson@gmail.com

Torsdag 25 november             Dagskryssning till Åland med Vikinglinjens Rosella

Vi åker en tur till Åland från Kapellskär. Klockan 12 serveras julbord inklusive dryck.Efter lunchen kommer en föreläsare till vårt konferensrum, som berättar om Åland som trädgårdsö.

Samling        Norrtälje busstation kl.11.00. Rosella avgår kl.12.00. Hemkomst kl.18.15.
Kostnad       Julbord 420 kr inkl. alkoholfri dryck eller 470 kr inkl. öl/vin. Då ingår resa med
                          buss och båt, julbord samt konferensrum från kl. 11.30. Här bjuds vi på
                          kaffe/te, kaka och frukt och trevlig samvaro.

Betalning     Till föreningens bankgiro 5055-4673 eller Swish 123 236 3174 senast 25 oktober.

Blir resan inställd betalas hela summan tillbaka.

Anmälan      Senast 25 oktober till Carina Jansson sms:a eller ring 070-695 65 72

Torsdagden 2 december    Glöggmingel och inspirationskväll hos Wallby trädgård i Finsta

Julavslutning med mingel på Wallby Trädgård, en handelsträdgård med ett stort utbud av julblommor med bl.a. flera sorters egenodlade amaryllis. De kommer att visa olika julplanteringar och grupper att inspireras av och vi får 10% rabatt på det vi handlar denna kväll. Vi bjuds på glögg med tilltugg samt kaffe/te och kaka.

Tid                 Torsdag 2 december kl. 18.00 – ca. 20.00 vid Wallby Trädgård.

Anmälan     Senast 27 november till Helen Rinse 070-422 27 73 eller e-post
                         helene.rinse@gmail.com   Ange om du önskar få skjuts dit!

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Kirsten Mayer, Eva Eriksson,Helene Rinse, Carina Jansson och Barbro Rydberg.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med

Riksförbundet Svensk Trädgård