Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2020  januari - maj

2020 är ett speciellt år, vi firar 20 år och här kommer första delen av nästa års program. Den andra delen, som gäller resten av året, kommer i mars 2020. Vi i trädgårdsföreningens styrelse har även i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Eftersom vi blivit fler medlemmar, kommer våra föreläsningar att vara på Folkets Hus istället för som tidigare på Rödakorsgården. Några aktiviteter är redan klara för andra delen av programmet, till exempel utflykt till Svartlöga och norra Uppland. Vi kommer också att åka på en fyradagarsresa till Öland.
Under hösten kommer vi även att fira vårt 20-års jubileum med en härlig fest!

Under 2019 har vi bland annat lyssnat på fem olika föredragshållare, exempelvis Peter Englander som höll ett underhållande föredrag om medelhavsväxter och uterum. Vi har haft växtloppis på Färsna Gård samt genomfört tre olika dagsresor - Mälaröarna Ekerö och Färingsö, Mälardalen samt Trosa - som alla snabbt blev fulltecknade. Vi var många medlemmar som samlades på Bergstugan för vår sommarfest i juli.

Vi har under året varit tre trädgårdsgrupper, som under juni till september, besökt varandras trädgårdar. Vi kan verkligen rekommendera detta och trädgården behöver absolut inte vara perfekt, det är så trevligt att lära känna flera trädgårdsvänner. Du som känner att du vill vara med under sommaren 2020, anmäl dig till Carina Jansson, tel. 070-695 65 72.

Välkomna på våra träffar 2020

Onsdag 22  januari      Med naturen som förebild

Genom att ha naturen som förebild kan gödsling göras både enklare och framförallt mer miljövänlig. Genom att gödsla på naturens villkor kan vi också bygga upp bördigheten i våra jordar och se till att dyrbara näringsämnen inte försvinner på grund av läckage.

Hur detta går till kommer Tom Ericsson, f.d. lärare och forskare från SLU samt skribent i Hemträdgården, att berätta under kvällen. Dessutom kommer Tom att besvara frågan ”Behöver man skräddarsy jordens pH till den växt man odlar?”

Tid                 onsdag 22 januari kl.18:30 - ca. 21.00
Plats             Folkets Hus, stora salen, i Norrtälje. OBS! Ny lokal från och med i år.
Kostnad     60 kr, då ingår kaffe/the och kaka. Icke medlem kostnad 100 kr.

Ansvarig    Barbro Rydberg tel 070-335 96 17. Ingen föranmälan krävs!

Onsdag 19 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte.
Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott och nyttigt att äta samt kaffe och kaka.

Vi kommer därefter att få lyssna på en representant från Färsna Gård - Norrtälje Naturcentrum som kommer att berätta om deras verksamhet.

Vi kommer som vanligt att ha ett lotteri och vi tar gärna emot bidrag till vinstbordet!

Tid                  onsdag 19 februari kl. 18.30
Plats              Bergstugans restaurang, Bolkavägen 6 i Norrtälje
Anmälan     senast 14 februari till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72.
                         eller e-post: cacka.jansson@telia.com. OBS! Anmälan är bindande

Tisdag 24 mars         Föreläsning om att odla hela året och där du är

Johannes Wätterbäck driver tillsammans med Theres Lundén bloggen ”Farbror Grön”, där de delar med sig av gröna kunskaper och kretsloppstänkande. De odlar såväl på landet som i staden, i källare och på takterrass. De har också skrivit två praktiskt utformade böcker.

Johannes är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller odling, mat och självhushållning och vi kommer att få tips om hur man kan odla grönt året runt och under vitt skilda förhållanden och även lite om hur man kan tillaga det egenodlade. Efter mötet kommer det även att finnas möjlighet att köpa böcker.

Tid                tisdag 24 mars kl. 18.30
Plats            Folkets Hus, stora salen, i Norrtälje
Kostnad    60 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Även icke medlem är välkommen kostnad 100 kr

Ansvarig    Eva Granberg Lomyr 070-512 98 24. Ingen föranmälan krävs!

Torsdag 26 mars    Medlemsresa till Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan

Även i år åker vi buss till Älvsjömässan. I Hemträdgården nr 1 och 2 kommer det att finnas en kod som ger rabatt vid inträdet. Årets tema är "Blomstertid. Den kommer"
Det går även bra att förköpa biljett på www.nordiskatradgardar.se med denna kod.

Tid                     torsdagen 26 mars kl. 08:30.  Återresa från Älvsjömässan kl.16:00.
Plats                 Norrtälje busstation kl. 8:30 eller Campus Roslagen kl. 8.35.
                            Meddela var ni vill kliva på!

Kostnad        180 kr för bussresan t.o.r. Även icke medlem är välkommen i mån av plats,
                           då kostar det 220 kr. Ta gärna med jämna pengar.
                           Det går även bra att Swisha denna dag till 123 236 3174.

Anmälan       Senast 23 mars till Kirsten Mayer, ring eller sms:a 072-714 92 22
                            eller e-post: talltoppen1@hotmail.com. OBS! Anmälan är bindande.

Tisdag 21 april    Klimatsmart odling

Jan Röed, ekolog och expert på mikrobiell odlingsteknik, berättar om hur vi i vår trädgård kan odla klimatsmart med bokashi och flytande fermenterad växtnäring.

Att samverka med ekosystemet i jorden ger inte bara klimatfördelar, utan förstärker även växtens förmåga till eget försvar. Detta samtidigt som metoden ger bättre skörd i tomatväxthuset och grönsakslandet.

Föredraget tar upp frågor som hur samverkan mellan mikrolivet och växten fungerar i rot zonen, Hur kol och humus kan lagra ini odling och vilka enkla metoder som du själv kan använda i din trädgård.

Tid                 tisdag 21 april kl. 18:30 - 21.00
Plats             Folkets Hus, stora salen, i Norrtälje
Kostnad     60 kr, då ingår kaffe/the och kaka. Icke medlem är välkommen kostnad 100 kr

Ansvarig   Eva Eriksson 070-270 53 24. Ingen föranmälan krävs!

Lördag 23 maj                   Plantmarknad på Färsna Gård

På vår trädgårdsloppis på Färsna Gård har ni möjlighet att delta och/eller fynda på föreningens plantmarknad. Ni kan köpa och sälja perenner och sommarblommar betongarbeten m.m.
Anmäl dig till Lillan så ordnar Färsna Gård att bord ställs ut så långt de räcker till alla säljare.
Se nedan!

Det är föreningens medlemmar som säljer, men vem som helst kan handla. Det hoppas vi att det är många som vill. OBS! Endast kontant betalning eller med swish.

Trädgårdsmarknaden arrangeras i samarbete med Färsna Gård – Norrtälje Naturcentrum som också kommer att sälja sina produkter.

Tid                 lördag 23 maj kl. 11.00 – 14.00
Plats             Färsna Gård, Norrtälje. Buss 651 till hållplats Färsna, sedan en kort promenad
                         upp till gården.

Ansvarig  Lillan Gustafsson 070-278 74 81. Ring eller sms:a, e-post:lillan.risslingby@telia.com
och anmäl dig senast 20 maj om du vill sälja växter! Observera att det endast finns ett begränsat antal bord, så det är först till kvarn som gäller för att få bord!

Lördag 30 maj                Trädgårds- och smakresa till Åland

Buss avgår från Norrtälje busstation kl. 07.45 och därefter Campus Roslagen och sedan till Kapellskär och Rosella. Klockan 9.00 vid avgång serveras en riklig brunchbuffè.

Bussen tar oss sen vidare till "Senses trädgård", en privat besöksträdgård på 6000 kvadratmeter belägen vid havet. Här finns närmare 100 000 lökväxter som blommar på våren.

Därefter besöker vi "Västerro", en besöksgård som också ligger vid havet. Här väntar en visning av gården och provsmakning av rökta produkter och kaffe med hemlagat bakverk. I växthuset finns gårdens rökta produkter till försäljning. Sen tar bussen oss vidare till en visning av en fantastisk privat trädgård, Tittis trädgård. Avståndet mellan trädgårdarna är endast några mil!

Kl. 17.30 avgår Rosella från Mariehamn och där avnjuter vi en ångbåtsbiff, alternativt fisk eller vegetariskt plus ett glas öl eller vin i á la carte restaurangen.

Vi är hemma i Norrtälje ca kl. 20.30.

Pris/person 700 kr, då ingår resan och besöksträdgårdar, brunch, kaffe och smakprover, middag. Resan är subventionerad av trädgårdsföreningen. I mån av plats är även icke medlem välkommen, kostnad 860 kr.

Anmälan            Senast 25 april med namn och födelsedatum till Kirsten Mayer,
                                ring eller sms:a 072-714 92 22 eller e-post: talltoppen1@hotmail.com.
                                Betalning senast 30 april till bankgiro 5055-4674.

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Marianne Hansson, Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Kirsten Mayer, Eva Eriksson,
Helene Rinse, Carina Jansson och Barbro Rydberg.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med

Riksförbundet Svensk Trädgård