Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2018  januari - april

Här kommer den första delen av 2018-års program. Den andra delen som gäller från maj till december kommer i mars 2018. Vi i trädgårdsföreningens styrelse har också i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Glöm inte att kontrollera i Norrtelje Tidning under Föreningsnytt inför varje möte. Det kan bli ändringar som vi inte har förutsett.

Vi fortsätter också i år att anordna trädgårdsgrupper. Det är 5 - 6 st i varje grupp som besöker varandras trädgårdar. Ingen trädgård är för liten att beskådas och den behöver absolut inte vara perfekt. Vår förhoppning är att många vill vara med, ha trevligt, utbyta erfarenheter, tipsa och inspirera varandra.

Den som vill delta anmäler sig, via telefon eller sms, till Carina Jansson tel. 070-695 65 72.

Välkomna på våra träffar 2018

Onsdag 17  januari      Livet är för kort för att vara dammfritt

Ett vattenblänk och ljudet av porlande vatten är en verklig tillgång i trädgården. Det är vackert och rogivande. Här kan vilda djur hitta bostad och dricka av vattnet.

Under vårens första medlemskväll får vi besök av Tom Ericsson, numera pensionerad lärare/forskare från SLU. Tom kommer att berätta om hur man bygger en trädgårdsdamm och vilka växter och djur som fungerar bra tillsammans. Vi får även lära oss hur man undviker problem med alger på ett miljövänligt sätt.

Tid                 onsdag 17 januari kl.18:30
Plats             Röda Korsgården i Norrtälje
Kostnad     50 kr, då ingår kaffe/the och kaka

Ansvarig: Barbro Rydberg tel 070-335 96 17. Ingen föranmälan behövs.

Lördag 10 februari             Miniträdgårdsmässa på Norrtälje Stadsbibliotek med tema
                                                        "Trädgård i regn och torka"

Jessika Patek "Irisro Trädgård" har i samarbete med kommunen planerat en minimässa på biblioteket för andra året i rad.

Det blir en dag med föreläsningar och information runt temat ”Trädgård i regn och torka”. Norrtälje trädgårdsförening kommer även i år att medverka som utställare och presentera vår förening.
Vill du vara med och hjälpa till så hör gärna av dig till någon i styrelsen.

Välkommen till Norrtälje Stadsbibliotek mellan kl. 11.00 - 14.00.

Onsdag 21 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte.
Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott att äta med dryck, kaffe och kaka.

Efter årsmötet kommer en representant från kommunen att berätta om vilka intressanta växter vi har i våra kommunala grönområden och parker i Norrtälje. Vi hoppas också att få veta vilka planer och visioner kommunen har, eftersom vi vet att alla mår bra av att vistas i miljöer med grönt och med buskar och träd.

Det blir ingen tid att diskutera, men har du några frågor så kan du framföra dem vid anmälan så vidarebefordrar vi dem till kommunen.

Vi kommer förståss att ha ett lotteri. Har du något att bidra med till vinstbordet, så är det välkommet.

Tid              onsdag 21 februari kl. 18.30
Plats          Kärleksuddens Skärgårdsrestaurang i Norrtälje
Anmälan senast 19 februari till Carina Jansson 070-695 65 72. OBS! Anmälan är bindande

Tisdag 6 mars           Med känsla för jorden

Jorden skall ses som ett kapital som bör förvaltas och vårdas med omsorg. Ett ansvarsfullt jord- och trädgårdsbruk är något som både miljön, växterna och vi människor mår bra av. Med den tanken föddes Rölunda Gårds slogan "Med känsla för jorden".

Rölunda Gård vill lyfta fram medvetenheten om jord. Under kvällen får vi lära oss av Niklas Vestin vad som är bra jord, såsom rätt struktur, PH, näring, och mikroliv m.m. Biokol, stenmjöl och bukashikompost kommer också att tas upp.

Niklas delar även med sig av några trädgårdstips vad gäller frösådd, sticklingar, omplantering samt hur man ska dosera vid olika typer av gödning.

Tid                    tisdag 6 mars kl. 18.30.
Plats                Rödakorsgården i Norrtälje
Kostnad        50 kr, då ingår det kaffe/te och kaka
Ansvarig       Barbro Rydberg 070-335 96 17, ingen anmälan behövs.

Torsdag 22 mars    Medlemsresa till Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan

Årets tema är ”Mixa och Maxa”, se hemsidan www.nordiskatradgardar.se
Även i år åker vi buss till Älvsjömässan. I medlemstidningen ”Hemträdgården” nr 1
kommer det att finnas en kod för rabatt som man ska uppge vid inträdet.

Tid                    Torsdagen 22 mars kl. 08:30.  Återresa från Älvsjömässan kl.16:00.
Plats                Norrtälje busstation eller parkeringen vid Friskis & Svettis, Carl Bondes väg.
Kostnad 150 kr för bussresan t.o.r. Ta gärna med jämna pengar. Det går även bra att Swisha.

Anmälan senast 19 mars till Monika Magnusson 070-497 29 54 ring eller sms:a.
             OBS! Anmälan är bindande.

Torsdag 5 april         Föreläsning av Peter Englander på Roslagens Sparbank

OBS! FÖRELÄSNINGEN ÄR TYVÄRR INSTÄLLD PÅ GRUND AV SJUKDOM.

Peter Englander är trädgårdsdesignern som har byggt upp den populära Apotekarns Trädgård på Österlen. Peter har arbetat som programledare i tv och skrivit flera trädgårdsböcker. Han skriver också artiklar och svarar på läsarfrågor i tidningen ”Allt om Trädgård” och är en flitigt anlitad och entusiasmerande föreläsare.

Här kommer han att prata kring ”Om konsten att odla det omöjliga” vilket också är titeln på hans senaste bok.

Peter kommer att ge tips om hur du bäst övervintrar din bougainvillea, hur du får ditt persikoträd att frodas och om hur du knäcker zoner i din trädgård. Förutom specifika odlingsråd kantas föreläsningen av intressanta och inte sällan dråpliga anekdoter om de exotiska växternas historia.

Tid                Torsdag 5 april kl. 18.30
Plats            Roslagens Sparbank, Danskes gränd 2, Norrtälje
Kostnad    50 kr, då ingår kaffe/te och kaka. Även icke medlem är välkommen kostnad 100 kr

Anmälan     Senast 2 april till Carina Jansson 070-695 65 72.  Anmälan är bindande!

Tips!
Stockholms Trädgårdsmässa.
Kistamässan 6 - 8 april 2018.

Lördag 2 juni    Trädgårdsloppmarknad vid Lohärads Bygdegård

Även i år är vi vid Lohärads Bygdegård och deltar vid deras traditionella loppis. Vi kommer att ha en egen anvisad plats reserverad för oss och vi kommer att ha en annons i Norrtälje Tidning under rubriken "Loppmarknader".

Kom och sälj eller byt dina överblivna delade perenner, ett-åriga plantor eller andra växter och annat som hör trädgården till. Ta gärna med dig dina trädgårdsvänner och fynda!

Du som vill sälja, anmäl dig via telefon eller sms till Carina Jansson så att vi vet hur stor plats vi behöver.

Tid                    Lördag 2 juni kl. 9.30 - 14.00
Lohärads Bygdegård
Bordshyra
100 kr/bord
Ansvarig       Carina Jansson 070-695 65 72

Måndag 11 juni      Vandring i Bergianska trädgården

Välkomna till en försommarvandring med guide i Bergianska trädgården. Vi kommer att vara där då rhododendron blommar som vackrast tillsammans med andra vår- och försommarblommor. Observera att antalet deltagare är begränsat till 25 personer, så anmäl dig så snart som möjligt!

Vi samlas kl. 15.00 vid informationstavlan intill parkeringen där vår guide väntar på att visa oss runt i trädgården i ca 1 ½ timme.

För de som önskar, kan vi samåka med buss 676 (buss avgår ca kl. 13:00 från busstationen) så hinner vi dricka en kopp kaffe innan vandringen startar. Efter vandringen finns möjlighet att antingen fika eller besöka Plantagen som finns i närheten.

Tid                     Måndag 11 juni kl. 15.00
Plats                 Bergianska trädgården
Resa                 Egen bil eller buss 676 med egen biljett
Kostnad         80 kr för guidning
Anmälan        Senast 4 juni till Barbro Rydberg 070-335 96 17

Lördag 16 juni        Pionbesök hos Henning Bohne Koludden, Edsbro

Henning Bohne är pionodlare i norra Uppland och har ett av landets största utbud av pioner i sitt sortiment. Han har bl.a. tagit över Sture Järpemos pioner. Vill du köpa barrotade pioner under vårt besök så finns de till försäljning.

Henning Bohne har även en fantastisk trädgård vid sjön Erkens strand. Antikvariskt renoverad 1800-tals torparmiljö med stora stenpartier fyllda med perenner.

Tid                Lördag 16 juni kl. 11.00
Plats            Vi träffas vid Roslagsjärns parkering för samåkning kl. 10.30
                       Därefter avfärd till Koludden, Edsbro
                       OBS! Tag med egen matsäck!
Anmälan       Senast 14 juni till Lillan Gustafsson 070-278 74 81

Tips Söndag 1 juli!   Tusen trädgårdar genom Riksförbundet Svensk Trädgård

www.tradgardsriket.se/tusen-tradgardar-2018

Söndag 22 juli         Sommarfest på "Växplats Nybyn" i Finsta

Välkommen på sommarfest!
Vi bjuder på något gott, nyttigt och ekologiskt att äta i trädgården, lyssnar på musik, umgås och har trevligt.Kanske går vi en tipsrunda och vinner fina priser i "Växplats Nybyns" härliga miljö, som har extraöppet bara för oss.

”Växplats Nybyn” driver en ekologisk odling av både grönsaker, kryddor och snittblommor. Det finns även en fin pelargonutställning, ett kafé och en butik med presentartiklar och nyttoföremål, allt med miljö- och rättvisetänk. Här finns också rosor och perenner till försäljning.

Tid                     Söndag 22 juli kl. 16.00 - 20.00
Plats                 Växplats Nybyn. Vägbeskrivning får du vid anmälan.
Anmälan        Senast 19 juli till Carina Jansson 070-695 65 72. Ingen kostnad.

16 - 18 augusti          Resa till Hälsingland

Lördag 15 sept  Utflykt till musteri, privat trädgård, Kröns Trädgård och lammproducent

Vi startar besöket på Norrtälje Musteri som drivs av Katarina Holmberg. Hon berättar och visar hur produktionen av must går till. Vi får också smaka på olika sorter.

Därefter far vi till Lillan Gustavsson i Söderbykarl som har en fantastisk trädgård med många ovanliga perenner. Dessutom har hon ett hundratal pelargoner, många egna frösådda sorter, en del till försäljning.

Sedan åker vi vidare till Kröns trädgård på Väddö. De kommer att berätta om höstens nyheter och visa höstplanteringar. Här kan vi äta lunch och fika för ca 100 kr

Vid återresan har vi möjlighet att köpa lammkött mm av Mattssons Lamm i Norr Malma med 10 % rabatt.Både Norrtälje Musteri och Mattssons Lamm ingår i "Reko-lådan" med produkter från lokala producenter, som beställs via nätet och hämtas vid Färsna gård.

Tid                    Lördag 15 september kl. 10.00 - 15.00
Plats                Vi träffas vid Roslagsjärns parkering för samåkning med egna bilar
Anmälan       Senast 12 september till Marianne Hansson 070-511 98 39

Söndag 14 oktober        Vegetarisk matlagning

I samarbete med ABF har vi fått möjlighet att låna Lommarskolans kök och kursledare Peter Hasselrot som ger oss en kurs i vegetarisk matlagning. Vi använder ekologiska lokala råvaror och får idéer om vad vi kan göra av våra egenodlade grönsaker, frukt och bär.

Vi lagar en vegetarisk buffé som vi sedan avnjuter i köket.

Tid                    Söndag 14 oktober kl. 13.00 - 17.00
Plats                Lommarskolans kök
Kostnad        80 kr för allt
Anmälan       Senast 10 oktober till Carina Jansson 070-695 65 72

Onsdag 7 november           Föredrag ”I min trädgård vill jag vara Karin”

Elisabeth Svalin Gunnarson är författare, fotograf och kulturvetare med särskilt intresse för trädgård, kulturhistoria, arkitektur, talekonst och allt brittiskt.

Hon kommer den här kvällen att fokusera på sin senaste bok som heter ”I min trädgård vill jag vara Karin” som gavs ut 2017. Den är en berättelse om trädgården hos Sveriges mest kända konstnärspar, Karin och Carl Larsson. Det är även en praktisk handbok med utgångspunkt i den stil som Karin Larsson skapade. Där rymdes både grönsaker och rabatter i djärva färger och hon blandade obekymrat gamla svenska kulturväxter med exotiska nyheter. Trädgården var ett uterum för arbete och familjeliv med utrymme för kreativt skapande.

Tid                      Onsdag 7 november kl. 18.30
                 Rödakorsgården i Norrtälje
Kostnad
50 kr då ingår kaffe och kaka
Ansvarig         Eva Granberg Lomyr 070-512 98 24

Torsdag 6 december      Glöggmingel på Creperiet i Norrtälje

Vi träffas, umgås och utbyter trädgårdstankar och myser av julstämningen, dricker glögg med tillbehör och kaffe/te med kaka. Det finns möjlighet att köpa crêpes eller galetter.

Tid                       Torsdag 6 december kl. 18.30 - 21.00
Plats                   Creperiet, Tullportsgatan 1 - 3 i Norrtälje
Kostnad           50 kr, då ingår glögg med tillbehör, kaffe/te och kaka
Anmälan          Senast 4 december till Kirsten Mayer 072-714 92 22

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Marianne Hansson, Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Carina Jansson, Barbro Rydberg och Karin Flemström Wahlgren.

Har ni inte meddelat er e-postadress gör gärna det till vår kassör Anette Thorsell anette.thorsell@sverige.nu  Det gör att vi kan få ner vår portokostnad.

Det är bra om vi vill få ut snabb information eller ändring av datum till så många som möjligt.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med Riksförbundet Svensk Trädgård ABF
och Roslagens Sparbank.