Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2022

Vi i trädgårdsföreningens styrelse har även i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Vi fortsätter att hålla våra föreläsningar i stora salen på Folkets Hus där vi kan träffas och hålla avstånd. Observera att våra träffar endast gäller för medlemmar om inte annat anges!

Vi följer Folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer. Därför ber vi er titta in på vår hemsida och läsa mailutskick från oss eftersom vi kan bli tvungna att ställa in någon aktivitet.

Välkomna på våra träffar 2022

Trädgårdsgrupper

Anmäl dig gärna och var med i en av våra trädgårdsgrupper som vi planerar att starta upp till sommaren. Vi är då 4 - 6 personer i varje grupp som besöker varandras trädgårdar.
Det är ett bra sätt att lära känna flera trädgårdsvänner och också få inspiration hem till den egna trädgården. Du som känner att du vill vara med under sommaren 2022, anmäl dig senast
16 maj till Carina Jansson, tel. 070-695 65 72.

OBS! Denna aktivitet flyttas till hösten pga Coronaviruset!

Torsdag 20 Januari      Föreläsning om att odla hela året och där du är

Johannes Wetterbäck driver tillsammans med Theres Lundén bloggen ”Farbror Grön”, där de delar med sig av gröna kunskaper och kretsloppstänkande. De har erfarenhet av odling såväl på landet som i staden, i källare och på takterrass. De har också skrivit två praktiskt utformade böcker. Johannes är en flitigt anlitad föreläsare när det gäller odling, mat och självhushållning och vi kommer att få tips om hur man kan odla grönt året runt och under vitt skilda förhållanden och även lite om hur man kan tillaga det egenodlade.
Efter mötet kommer det även att finnas möjlighet att köpa böcker.

Föreläsningen sker i samarbete med ABF.

Tid                       Torsdag 20 januari kl. 18.30 - ca 21.00
Samling             Folkets Hus i Norrtälje, stora salen
Kostnad           100 kr, då ingår det kaffe/te och kaka.
Betalning         På plats, antingen kontant eller till föreningens Swish nr 123 236 3174
Anmälan          senast 16 januari till Eva Granberg Lomyr, sms:a 070-512 98 24
                               eller e-post till eva.gl@telia.com.

OBS! Nytt datum på grund av de nya restriktionerna.

Tisdag 12 april     Årsmöte på Bergstugan

Välkomna till årsmöte! Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på en tvårättersmeny – varmrätt och efterrätt! Välj kött, fisk- eller vegetarisk rätt när du anmäler dig! Vi bjuds även på någon form av musikunderhållning. Självklart kommer vi att anordna vårt sedvanliga lotteri och vi tar tacksamt emot skänkta gåvor till detta!

Tid                  tisdag 12 april kl 18.00
Plats              Bergstugans restaurang, Bolkavägen 6, Norrtälje
Anmälan     senast 6 april till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72 och
                          uppge val av varmrätt

Torsdag 31 mars         Medlemsresa till Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan

Äntligen planerar vi att åka buss till Älvsjömässan igen! Kolla i vårens nummer av tidningen Hemträdgården för eventuell rabattkupong för inträdet!

Samling          Torsdag 31 mars kl. 08.30. Återresa från Älvsjömässan kl. 16.00.
Plats                 Norrtälje busstation kl. 08.30 eller Campus Roslagen kl. 08.35.
                             Meddela var ni vill kliva på!
Kostnad          180 kr för bussresan tur och retur.
                             Även icke medlem är välkommen i mån av plats, då kostar det 200 kr.
Betalning       Tag gärna med jämna pengar eller Swisha på plats till 123 236 3174.
Anmälan         senast 24 mars till Helene Rinse, e-post till helene.rinse@gmail.com
                              eller tel. 070-422 27 73

Torsdag 10 mars och 17 mars            Besök på Akvaponin på Vattencentrum

Odla utan jord, går det? Vi får se och höra hur det går till att odla i vatten i Akvaponin på Vattencentrum på Campus Roslagen som ligger på Kaserngatan 11, bakom restaurang Culinar. Max 20 personer vid varje tillfälle. Vi bjuder på fika.

Tid                      Torsdag 10 eller 17 mars kl.17.30 - ca kl. 19.00
Kostnad          40 kr per person
Betalning        Betalas på plats, antingen kontant eller Swisha till 123 236 3174.
Anmälan senast 7 mars till Carina Jansson sms:a eller ring 070-695 65 72.

Denna aktivitet sker i samarbete med ABF.

Tisdag 5 april    Klimatsmart odling

Jan Röed, ekolog och expert på mikrobiell odlingsteknik, berättar om hur vi i vår trädgård kan odla klimatsmart med bokashi och flytande fermenterad växtnäring. Att samverka med ekosystemet i jorden ger inte bar klimatfördelar, utan förstärker även växtens förmåga till eget försvar, samtidigt som metoden ger bättre skörd i tomatväxthuset och grönsakslandet.
Föredraget tar upp frågor som hur samverkan mellan mikrolivet och växten fungerar i rotzonen, hur kol och humus kan lagras in i odling och vilka enkla metoder som du själv kan använda i din trädgård.

Föreläsningen sker i samarbete med ABF.

Tid                 tisdag 5 april kl 18:30 - 21.00
Plats             Folkets Hus Norrtälje, stora salen
Kostnad     100 kr, då ingår kaffe/the och kaka.
Betalning    På plats, antingen kontant eller till föreningens Swish 123 236 3174

Anmälan senast 31 mars till Eva Eriksson, sms:a 070-270 53 24 eller skicka e-post till eva.51.eriksson@gmail.com.

Torsdag 12 maj                         Heldagsutflykt med buss till Uppsala

Vi börjar vår Uppsalaresa med en guidad tur i Kunskapsparken, den nya botaniska parken på SLU i Ultuna som är indelad i tre avsnitt; staden - trädgården - parken. I närheten äter vi lunch på restaurang "Logen". Sedan besöker vi Linnés Hammarby som var Carl von Linnés och familjens sommarhem med trädgård och vackra omgivningar. Där kan vi fika om så önskas.
Vidare går turen till Lennarts magnoliaträdgård, där de flesta av de 160 magnoliorna förhoppningsvis blommar då, där får vi veta allt som är värt att veta om magnolior.
En tur till Funbos Plantskola hoppas vi också hinna med denna innehållsrika dag.

Denna aktivitet sker i samarbete med ABF.

Tid                     Torsdag 12 maj kl. 08.30
Samling           Norrtälje busstation kl. 08.30 eller Campus Roslagen kl. 08.35.
                             Meddela var ni vill kliva på!
Kostnad         350 kr, då ingår buss, lunch och guidning
Betalning       Till föreningens bankgiro 5055-4673 eller Swish 123 236 3174 senast 6 maj.
                             Blir resan inställd betalas hela avgiften tillbaka.

Anmälan senast 6 maj till Carina Andersson, sms:a 070-480 50 18 eller skicka e-post till carina.ander@hotmail.com.

Lördag 28 maj                          Plantmarknad på Färsna Gård

På vår trädgårdsloppis på Färsna Gård har ni möjlighet att delta och/eller fynda på föreningens plantmarknad. Ni kan köpa och sälja perenner och sommarblommor m.m. Anmäl dig till Lillan så ordnar Färsna Gård att bord ställs ut. Det är föreningens medlemmar som säljer, men alla är välkomna hit och handla! Vi tar emot kontant betalning eller via Swish. Trädgårdsmarknaden arrangeras i samarbete med Färsna Gård där alla djuren finns på 4H-gården. Cafét är öppet och det går även bra att besöka mångfaldsodlingen.

Tid          Lördag 28 maj kl 11.00 – 14.00
Plats      Färsna Gård, Norrtälje. Buss 651 till hållplats Färsna, sedan en kort promenad upp till gården.

Ansvarig     Lillan Gustafsson 070-278 74 81 ring eller sms:a eller skicka e-post till lillan.risslingby@telia.com och anmäl dig senast 10 juni om du som medlem i föreningen vill sälja växter! Observera att det endast finns ett begränsat antal bord, så det är först till kvarn som gäller för att få bord!

2–5 juni                         En bit av Norge – Trädgårdar, mat och fjordar

I år har vi ordnat en fyradagars resa till vårt vackra grannland Norge och önskar dig välkommen att utforska Stavanger och besöka många härliga trädgårdar. Även icke medlemmar är välkomna att följa med på resan.

Dag 1: 2 juni
Vi startar resan kl. 06.00 från Norrtälje busstation med en abonnerad buss till Arlanda, flyger till Oslo där vi byter till Sörlandsbanan, en tågresa som går genom vackra fjordlandskap, innan vi ankommer Stavanger. Där kommer vi att bo på Thon Hotel Maritim alla dagarna. Hotellet har en härlig utsikt över Breiavatnet och gångavstånd till shopping, uteliv, kultur- och underhållning i Stavanger centrum.

Dag 2: 3 juni
Höjdpunkten på vår resa är besöket på Flor & Fjär, en färgrik och blomstrande park med palmer och exotiska växter. Den unika parken ligger på ön Sør-Hidle. Besöket till Flor & Fjære startar med en underbar fjordtur på ca 30 minuter innan vi går i land i blomsterhavet på den lilla ön i Ryfylkebassengen. Här önskas vi välkomna av guider som är färdiga att visa oss trädgårdens skönhet och dela hemligheter och historier. Visningen av denna underbara park ger inblick i tre generationers passion för att skapa en av världens vackraste trädgårdar. Efter visningen serveras det middag, där vi också erbjuds en härlig sjöutsikt, och en meny med influenser från hela världen men med fokus på lokala råvaror. Efter maten finns ytterligare tid att utforska de olika trädgårdarna på egen hand innan båten tar oss tillbaka till Stavanger.

Dag 3: 4 juni
Egen tid i Stavanger - Trädgårdsföreningen kan tipsa om förslag till utflykter omkring Stavanger.

Dag 4: 5 juni
Hemresa - kl. 17.40 åker vi flyg Stavanger - Oslo - Stockholm och landar på Arlanda kl. 20.05.
Ankomst Norrtälje med bussen kl. 21.45.

Kostnad
Vid minst 26 personer = 4 975 kr/person i dubbelrum + ca 1 250 kr (pris ej klart för juni 2022) för tåg Oslo - Stavanger + transferkostnader = totalt ca 6 500 kr. Tillägg för enkelrum = 1 725 kr
Avbeställningsskydd kan tecknas för 6% av resan pris/person

Frukost på hotellet ingår och under utflykten dag 2 ingår båtresa, guide samt middag.
Övriga måltider ingår ej.

Intresseanmälan (ej bindande)
Senast 25 februari till Kirsten Mayer, sms:a 072-714 92 22 eller skicka e-post till talltoppen1@hotmail.com

Tips 1 Lördag 18 juni

Pionens dag
firas hos familjen Gustavsson i Estuna mellan klockan 9 – 15.
Pioner, fika och hembakat bröd finns för försäljning.

Tips 2     20 - 23 juni

Öppen trädgård
hos Henning Bohne på Koludden, Hammartorps Gård mellan
klockan 9 – 17. Här finns också möjlighet att handla växter!
Hemsida: www.hammartorp.com

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet.
Programgruppen har bestått av Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Kirsten Mayer, Eva Eriksson,Helene Rinse och Carina Jansson.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med

Riksförbundet Svensk Trädgård