Norrtälje Trädgårdsförening

Program 2021  januari - april

Förra året skrev vi att 2020 är ett speciellt år och vi syftade då på att vår förening firade 20 år. Tyvärr blev året 2020 istället hågkommet som året där nästan alla aktiviteter blev tvungna att ställas in på grund av coronaviruset.

Här kommer första delen av nästa års program. Vi kan inte planera så långt i förväg och delar därför upp programmet i flera delar. Nästa del kommer ut i början av april.

Vi i trädgårdsföreningens styrelse har även i år fått hjälp av programgruppen att utforma programmet.

Vi fortsätter att hålla våra föreläsningar i stora salen på Folkets Hus där vi kan träffas och hålla avstånd.

I januari lyssnade vi på Tom Ericssons föredrag om ”Naturen som förebild”. I februari hade vi vårt årsmöte på Bergstugan men i mars, april och maj ställdes alla våra aktiviteter in på grund av pandemin. I juni gjorde vi en utflykt i egna bilar till Sanda Cottage. I juli till och med september var alla aktiviteter inställda men i oktober lyssnade vi på Christina Winter som berättade om nyttiga bär. I november och december var allt  inställt igen.

Vi vet inte i skrivande stund om vi kan genomföra våra planerade träffar för 2021. Kolla därför på vår hemsida och mailutskick från oss.

Välkomna på våra träffar 2021

I januari har vi tyvärr inget program planerat på grund av pandemin.

Onsdag 24 februari     Årsmöte

Välkomna till  årsmöte. Efter årsmötesförhandlingarna bjuder vi på något gott och nyttigt att äta samt kaffe och kaka.

På grund av rådande pandemi, kommer vi i år inte att bjuda på mat, underhållning eller anordna vårt sedvanliga lotteri. Förhoppningsvis kan vi återgå till vårt vanliga upplägg till nästa årsmöte 2022.

Tid                  onsdag 24 februari kl. 13.30
Plats              Folkets Hus Norrtälje, i samarbete med ABF Norrtälje
Anmälan     senast 19 februari till Carina Jansson, ring eller sms:a 070-695 65 72.

Torsdag 11 mars         Klimatsmart odling

Tyvärr inställt på grund av Coronaviruset!

Jan Röed, ekolog och expert på mikrobiell odlingsteknik, berättar om hur vi i vår trädgård kan odla klimatsmart med bokashi och flytande fermenterad växtnäring.

Att samverka med ekosystemet i jorden ger inte bara klimatfördelar, utan förstärker även växtens förmåga till eget försvar. Detta samtidigt som metoden ger bättre skörd i tomatväxthuset och grönsakslandet.

Föredraget tar upp frågor som hur samverkan mellan mikrolivet och växten fungerar i rotzonen, hur kol och humus kan lagras i odling och vilka enkla metoder som du själv kan använda i din trädgård.

Tid                torsdag 11 mars kl. 18.30
Plats            Folkets Hus Norrtälje, i samarbete med ABF Norrtälje
Kostnad    70 kr, då ingår kaffe/te och kaka.

Anmälan    Till Eva Eriksson ring eller SMS:a 070-270 53 24, föranmälan krävs!

Tips!   Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässsan 25 - 28 mars

Årets tema är "Blomstertid. Den kommer" och mässan kommer att genomföras digitalt.

Tisdag 27 april    Spännande och odlingssäkra träd och buskar för din trädgård

Tomas Lagerström är landskapsarkitekt och har 40 års erfarenhet av att undervisa på Lantbruksuniversitetet. Han har ännu längre erfarenhet av att odla spännande växter i familjens stora trädgård utanför Uppsala. Tomas har mycket att berätta som kan bidra till att lättare välja något som passar dig och de förhållanden som råder i din trädgård.

Välkommen till en bildrik kväll med möjlighet att ställa frågor som hjälper dig att hitta rätt i handelsträdgården och att placera växterna på de bästa ställena!

Tid                 tisdag 27 april kl. 18:30 - 21.00
Plats             Folkets Hus Norrtälje, i samarbete med ABF Norrtälje
Kostnad     70 kr, då ingår kaffe/the och kaka.

Anmälan   Till Carina Jansson, ring eller SMS:s 070-695 65 72, föranmälan krävs!

Programmet för resten av året kommer i april 2021

Vi vill tacka programgruppen för deras hjälp med programmet. Programgruppen har bestått av Eva Granberg Lomyr, Lillan Gustavsson, Kirsten Mayer, Eva Eriksson,Helene Rinse, Carina Jansson och Barbro Rydberg.

Norrtälje Trädgårdsförening samarbetar med

Riksförbundet Svensk Trädgård